Presentació de la nova connexió a l'Eix Transversal, mitjançant la BV-5202

Dimecres, 17 de desembre de 2014 a les 11:29

El passat dijous 11 de desembre es va fer, al Saló Catalunya de Sant Julià, la presentació de la nova connexió a l'Eix Transversal, a través de la carretera BV-5202. Es tracta d'un projecte llargament reivindicat pel nostre municipi, que ha de suposar una inversió de 3,2 milions d'euros. L'accés seria per l'actual carretera de Vilalleons per arribar al polígon, amb una via verda que tindria continuïtat fins el centre de Sant Julià de Vilatorta.

 

L’alcalde de Sant Julià de Vilatorta, Joan Carles Rodríguez, va fer la presentació de l’acte i va explicar que es tracta d'un projecte molt important pel municipi, en el qual s'ha aconseguit el consens de tres institucions, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. L'acte comptà també amb la presència de Xavier Flores, director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre i David Prat, subdirector, que van explicar el projecte per part de Generalitat. A continuació varen intervenir Reca Vidiella, coordinador àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona i Vicenç Izquierdo, gerent de Serveis Infraestructures viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona, que van exposar un projecte complementari: la continuació d'una via per a vianants i bicicletes fins el centre del poble. Va cloure l'acte Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat, després d'un torn obert de preguntes.

 

El projecte de la Generalitat: la connexió directa de Sant Julià amb la C-25

Els representants de la Generalitat de Catalunya varen presentar la proposta d'una nova connexió a l’Eix Transversal, mitjançant la BV-5202 (carretera de Vilalleons) i un nou semi-enllaç sentit Vic. Amb aquesta obra s’evita el pas per la travessera de Sant Julià de Vilatorta i s’obté un accés més ràpid del polígon a l’Eix Transversal.

La carretera actual té una secció d’aproximadament 4,5 m i, per tant, dificulta tant el pas de trànsit pesant com la circulació en dos sentits. La carretera està flanquejada per dues fileres de plataners que li confereixen un valor paisatgístic. La BV-5202 creua per sobre de l’Eix Transversal però no hi connecta.

L’actuació consisteix en l’ampliació de la BV-5202 per facilitar en trànsit bidireccional i en la construcció d’un nou semienllaç sentit Lleida. Pel que fa a l’ampliació de la BV-5202 s’ha projectat atenent a criteris de mínima ocupació i respecte a l’entorn. S’ampliarà la BV-5202 en un tram de 930 m fins assolir 2 carrils de 3,0 metres i vorals de 0,5 metres. El tractament paisatgístic del projecte ha tingut en compte la conservació del màxim nombre possible de plataners i la plantació de nous.

Pel que fa al semienllaç només es projecten els brancals en sentit Lleida. Els brancals sentit Girona no són factibles degut als túnels existents a la C-25. Els moviments cap i des de Girona es faran a través de l’actual enllaç de Sant Julià. El ramal d’entrada a l’Eix Transversal té una longitud de 920 m (per vorejar el llit de frenada existent) i 6 m d’amplada. El ramal de sortida de l’Eix Transversal té una longitud de 420 m i 6 m d’amplada.

Venint des de Vic, la sortida 187 actual de l’Eix Transversal es senyalitzarà com a “Sant Julià de Vilatorta Centre”. S’instal·larà un pòrtic que indicarà clarament les dues sortides. La nova sortida 189 es senyalitzarà com a “Sant Julià de Vilatorta polígon industrial”.

Venint des de Girona, es senyalitzarà la rotonda de l’actual enllaç 187 indicant que per anar al polígon cal tornar a agafar la C-25 sentit Girona. Si es va cap a Girona, es senyalitzarà que cal fer un canvi de sentit a l’enllaç 187.

Es preveu construir un col·lector de 400 mm de diàmetre, per sota la via verda, per poder recollir les escomeses d’aigües residuals de les finques veïnes. Es preveu executar un prisma de fibra òptica des de la connexió al cablejat existent a l’Eix Transversal fins al polígon industrial de la Quintana.

El pressupost estimatiu total és de 3.218.469,21 €, el desmbre de 2014 es preveu l'aprovació projecte de traçat i la finalització del projecte constructiu i el gener de 2015 l'aprovació del projecte i licitació de les obres. El 1r trimestre del 2015 l'expedient d’expropiació i el 2n trimestre del 2015 l'Inici de les obres amb un termini previst d'execució de 6 mesos.

 

El projecte de Diputació de Barcelona: una millora pels habitants de la zona

Els representants de la Diputació de Barcelona varen explicar el projecte d'habilitar una via verda, mixta per a ús de vianants i bicicletes, de 1.230 m i amb una amplada variable de fins a 2,5 m, protegida de la resta de vehicles. El que s'aconsegueix amb aquest projecte és segregar el trànsit de vianants i bicicletes de la carretera actual, molt usada per aquest tipus d’usuaris. Aquesta via serà una important millora per la seguretat vial i connectarà els nuclis de Vorabosc, del Puig i de les masies disseminades amb el nucli de Sant Julià de Vilatorta. A més, és un pas molt important cap a una futura ampliació d’aquesta via verda fins el nucli de Vilalleons, que significaria la connexió dels dos grans nuclis habitats del nostre municipi.

El projecte també preveu desdoblar els dos sentits de circulació de la carretera BV-5202 entre el trencall de la Boscana i el de la Quintana. El sentit Sant Julià discorreria per la carretera actual, i en canvi el sentit Vilalleons passaria pel carrer de la Indústria del polígon. Amb això s'aconseguiria reduir la perillositat de tot aquest tram, que és un punt negre per la circulació, ja que a l'estretor de la carretera s'hi suma que les dues entrades i sortides al polígon industrial també es troben localitzades en aquest tram. 

En definitiva, el projecte de via verda de Diputació de Barcelona ha de fer la via permeable pel trànsit no motoritzat. I suposarà que tots els habitants de la zona de Vorabosc, del Puig i de les masies disseminades no hagin d'agafar el cotxe per arribar fins el centre del poble.

Ambdós projecte, el de Generalitat i el de Diputació, són complementaris i, al final, constituiran una única actuació que serà una millora decisiva per la mobilitat de tota la zona, la del polígon industrial, la del veïnat i la del poble de Vilalleons.

Darrera actualització: 17.12.2014 | 11:41