El keràmik 2025 ha tornat a lluir al parc de les Set Fonts

Dimarts, 10 de juny de 2025

Dissabte passat Sant Julià de Vilatorta va fer vibrar tothom amb el fang, la terrissa i la ceràmica com a protagonistes. Aquesta fira monogràfica de ceràmica té per objectiu apropar la ceràmica a tots els públics, amb un format molt sensorial i el màxim de participatiu i s’ha posicionat dins del calendari firal de les fires d’artesania de Catalunya.

L’Experimenta, focus d’atracció

Els tallers i les activitats relacionades amb el fang, tant per infants com per adults van tenir un gran èxit de participació. Els tallers amb reserva prèvia: Criatures de fang: modela el teu propi animal, creació de personatges, olleta per cuinar amb fang apatxe, taller de xiulets, porta espelmes, Transfer Ceramicogràfic i taller de Rakú ja estaven complets abans de començar l’esdeveniment. Els tallers on no calia reserva també es van omplir de quitxalla acompanyats de mares i pares: l’esperat “trepitja fang”, conduït per l’equip d’Aprenem Jugant, va tornar a fer les delícies dels més petits.

El Torneja’t

Una de les activitats més esperades del keràmik i que més atrau l’atenció dels visitants cada any és el Torneja’t, una master class de ceràmica dirigida pel ceramista Jan Madrenas.

Es van formar  17 grups de 6 persones, família, amics, veïns/es o simplement coneguts que van tornejar plegats en 17 torns girant alhora, amb més d’un centenar d’inscrits. Jan Madrenas dirigia la classe, acompanyat de ceramistes de l’Escola d’Art de Vic que anaven passant torn per torn per ajudar-los en aquest procés d’aprenentatge amb el torn ceràmic.

La procedència de les persones que hi varen participar era molt variada, a més dels locals, hi havia gent vinguda del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i fins i tot de Lleida. Una experiència amenitzada per Carles Fiter i Meritxell Vilamala que va fer gaudir els participants i el públic present.

També es va poder veure una demostració del torn de peu a càrrec de Vador Capdevila, fill de l’últim terrisser de Sant Julià de Vilatorta, en Joan Capdevila.

L’Exposició : “Vincles” a càrrec dels alumnes de l’Escola d’Art de Vic va captivar als assistents. Més de 100 persones van visitar l’exposició.

Sant Julià de Vilatorta va cloure el Keràmik 2025 amb un cercle de percussió participatiu a càrrec de Jordi Vinyoles, que va fer la delícia dels grans i dels més petits.

El Keràmik, consolidat

18 ceramistes van exposar i vendre els seus productes al mercat de la ceràmica. Molts d’ells venien per primera vegada i van valorar positivament l’experiència.

A les 12 del migdia, hi va haver una trobada de les autoritats, presidida per a directora dels serveis territorials d’Empresa i Treball a la Catalunya Central, que va visitar el keràmik per primera vegada.

Enguany també es va incorporar una nova iniciativa, per incentivar la compra de ceràmica, les persones que compraven tenien la possibilitat d’omplir una butlleta per participar al sorteig de 3 paneres del comerç local. Les guanyadores van ser Olga Loscos, Imma Tió i Núria Marselles.

L’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta i Vilalleons es mostra molt satisfet de la 5a edició del Keràmik. L’any 2021 tot just es presentà el nou format de fira, que es va haver d’adaptar per la pandèmia. L’any 2022, ja es pogué estrenar completament aquest nou format de la Fira del Tupí, que inverteix més en tallers i espectacles que no pas en infraestructura. D’aquesta manera el finançament del Keràmik reverteix molt més en els professionals que fan activitats relacionades amb la ceràmica i la terrissa. Aquesta nova línia que dona molt joc i pot donar molts fruits els propers anys.

 

L’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta i Vilalleons vol agrair a tot el personal de l’Ajuntament, sobretot a la brigada municipal; a tots els col·laboradors, especialment als talleristes i ceramistes que participaven als tallers i al Torneja’t; a l’Escola d’Art de Vic; l’Ajuntament de les Masies de Voltregà, Bisbal Ceram, Osona Turisme,al Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), a la Diputació de Barcelona i a tots els voluntaris i visitants la seva implicació i participació en aquesta nova edició. Sense ells no hauria estat possible portar a terme el Keràmik 2025.

 

Darrera actualització: 12.06.2025 | 15:13