Arran dels fets extraordinaris i imprevisibles que dilluns van deixar sense llum tota la península Ibèrica, des de l’Agència Catalana del Consum et recorden quins son els teus drets.
Danys en els béns
Comprova quines assegurances tens contractades –de la llar, de la comunitat de veïns, etc.–, i si cobreixen els danys en aparells, ascensors o aliments fets malbé. Només es podrà aconseguir una indemnització si el bé sinistrat estava assegurat el dia de l’apagada.
Si la pòlissa d'assegurança cobreix els danys, comunica-ho a l'asseguradora dins el termini de 7 dies naturals a partir del moment en què te n'hagis assabentat, excepte que la pòlissa estableixi un termini superior. És recomanable informar del sinistre per algun mitjà que en deixi constància (per exemple, trucant al servei d'atenció al client i demanant un número de referència).
Quan el sinistre és provocat per una causa de força major, com ara una gran apagada elèctrica, l'asseguradora té l'obligació de comunicar el sinistre al Consorci de Compensació d'Assegurances, organisme estatal que indemnitza els danys produïts per fenòmens naturals o derivats de fets d’incidència política o social. Per tant, serà aquesta entitat qui es farà càrrec d'indemnitzar els danys, sempre que disposis d'assegurança en vigor.
Talls de subministrament
Les companyies de subministraments –llum o telèfon i internet– t'han de descomptar en les properes factures el temps que hagis estat sense servei. Per tant, revisa bé les factures i, si cal, reclama a l’empresa.
Si tens una assegurança de la llar multirisc, comprova si cobreix els danys i perjudicis soferts pels talls de subministrament. Si reclames tant pel tall de servei com per danys en béns, cal especificar-ho de forma conjunta en el mateix comunicat del sinistre.
Si l’asseguradora o l’empresa de subministrament no atén la reclamació, pots reclamar davant el servei públic de consum del teu municipi o comarca, o bé a l’Agència Catalana del Consum (cercador de la teva oficina de consum). També es pot demanar assessorament a una associació de consumidors.
Cancel·lacions i retards en els transports
Vols
Si t’han cancel·lat un vol, tens dret a triar entre la devolució dels diners o un transport alternatiu. Durant l’espera, la companyia t’ha de donar assistència, és a dir, menjar i begudes i, si cal, allotjament (inclosos els desplaçaments).
En el cas dels retards, cal tenir en compte que hi ha diferències en funció del temps de retard: A partir de 2 hores, tens dret a rebre assistència gratuïtament, és a dir, menjar i beguda. A partir de 5 hores el retard s’equipara a una cancel·lació, per tant, pots decidir si renuncies a volar i recuperar l’import pagat pel bitllet o bé acceptes un transport alternatiu fins a la destinació final.
Si no es respecten els teus drets, reclama a la línia aèria per canals que et permetin conservar-ne una prova: full oficial de reclamacions, bústia o formulari en línia, correu electrònic, canal d'atenció al client a les xarxes socials o trucada amb número d’incidència.
Si en el termini màxim d'un mes l'empresa no et proporciona una resposta satisfactòria, pots fer una reclamació en el servei públic de consum del teu municipi/comarca (usa el cercador d'organismes de consum) o bé a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).
Si cap de les opcions anteriors no dona un resultat satisfactori, pots recórrer a la via judicial. En aquest cas, et recomanem que contactis amb una organització de persones consumidores registrada a Catalunya o t’adrecis al Servei d’Orientació Jurídica de la Generalitat.
Trens
Consulta en el web de Renfe les mesures sobre canvis i anul·lacions de bitllets habilitades per la companyia.
Autobusos
Si el transportista ha cancel·lat el viatge, ha d’oferir una alternativa al viatge o bé el reemborsament de l’import pagat.
Davant de qualsevol desavinença per problemes relacionats amb el servei, demana a l’empresa de transports el llibre de reclamacions o contacta-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta satisfactòria, adreça la reclamació a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya, l’organisme competent per resoldre les controvèrsies en els serveis de transport terrestre.
Transport marítim
En cas de cancel·lació del viatge t’han d’oferir o bé un viatge alternatiu o bé el reemborsament de l’import pagat.
En cas de desavinença amb l’empresa, omple el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta satisfactòria, contacta amb el servei públic de consum del teu municipi.
Anul·lació d’esdeveniments
La cancel·lació d'esdeveniments o activitats dona dret al reemborsament de la totalitat dels pagaments que s'haguessin realitzat. La devolució s'ha de sol·licitar al proveïdor de serveis que te’ls va vendre.